ביופיזיקאים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ואן יוזונצו ייל הצליחו להציג ממצא מדאיג זה. כבר היה ידוע שקרינה אלקטרומגנטית בתדר גבוה משפיעה על חילוף החומרים בעצם ועל רקמת השריר, אך ההשפעות המדויקות עדיין לא היו ברורות.
מבנה המחקר
במחקר החדש של בקטאש ושותפיו נבדקה השפעת קרינה בתדר רדיו (RFR) על הביומכניקה של העצם ועל רקמת השריר השלדי אצל עכברים חולי סוכרת ועכברים בריאים. לצורך כך, נחשפו העכברים לקרינת 5G בתדר 3.5 גיגה־הרץ במשך שעתיים ביום, לאורך תקופה של 30 יום.
בוצעו מדידות ביומכניות של העצם כדי להעריך את השפעת הקרינה על איכות העצם, גמישותה וחוזקה. החוקרים השוו בין עכברים סוכרתיים ובריאים לבין קבוצות ביקורת תואמות שלא נחשפו לקרינה.
החשיפה בוצעה כך שתושג רמת ספיגה סגולית (SAR) של 37 מיליוואט לקילוגרם. לשם השוואה, התקן לטלפון נייד קובע שה-SAR לא יעלה על 2 ואט לקילוגרם – כלומר, המחקר בוצע ברמת חשיפה הקטנה כמעט פי 50 מהתקן לטלפונים סלולריים.
השפעות הקרינה האלקטרומגנטית נבדקו באמצעות שיטות רדיולוגיות, בדיקות מולקולריות ובאמצעות מבחן 3PB. התוצאות הושוו לאלו של בעלי החיים בקבוצות הביקורת שלא נחשפו לקרינה.
תוצאות המחקר
המחקר מראה בבירור שלקרינה אלקטרומגנטית (EMF) יש השפעה גם על עכברים בריאים וגם על עכברים סוכרתיים, והשפעות אלו משמעותיות ביחס לקבוצת הביקורת. עם זאת, נמצאו השפעות חזקות יותר בצורה מובהקת בקבוצה הסוכרתית בהשוואה לבריאים.
התוצאות מצביעות על כך שחשיפה סדירה לקרינה בתדר 3.5 גיגה־הרץ גורמת לירידה בחוזק העצם, וכי קרינה זו מחמירה את הפגיעה בעצמות הנגרמת עקב סוכרת. המחקר מראה כי העצמות עוברות מינרליזציה ירודה יותר לאחר חשיפה לקרינת 5G. ממצאים אלו תומכים בהשערה שקרינה אלקטרומגנטית בתדר רדיו עלולה להפחית את צפיפות המינרלים בעצם, ובכך להוביל לתופעה המכונה "אובדן עצם".
עכברים סוכרתיים עלולים להיות פגיעים יותר להשפעות המסוכנות של קרינה אלקטרומגנטית בתדר רדיו. תצפית זו עשויה להיות קשורה לשינויים משמעותיים בפרמטרים של עקה חמצונית (oxidative stress) שנצפו בקבוצת העכברים החולים.
בסך הכול, הממצאים מצביעים על כך שחשיפה לתדר של 3.5 גיגה־הרץ עלולה לפגוע באיכות העצם ובשלמות המבנית שלה, וכן להשפיע על פרמטרים של עקה חמצונית בשרירי העכברים.

אמ.אר.סי מספקת מגוון רחב של מדי קרינה אלקטרומגנטית